Skip to main content

Kenali Jenis Panah Anda

Hai, harini takmo type panjang-panjang sebab sibuk sikit dengan kerjaya, (sejak ada second authors ni senang skit kerje.. hahahaha) just nk bagi picture tentang jenis-jenis bow yang ada, tapi jenis recurve bow ye, compound bow relex luu.. nanti aku buat entry tentang compound bow yer..
tu antara bow yang ad...banyak lagi sebenarnya..huhu

Lagi 1 jenis bow tradisional yang agak pelik adalah "Horn Bow" (panah tanduk), yup.. seperti namanya, ianya memang dibuat dari tanduk haiwan, Horn bow senang dikenali kerana bentuknya sangatlah pelik dari bow-bow lain.
bow tradisional biasa sebelum pasang string.

bentuk "horn bow" sebelum pasang string.

See, sangat berlainan dari bow biasa, ada yang lagi extreme sampai jadi bentuk "O", dan biasanya bow ni popular dibelah-belah (orang pahang panggil "sebelah" belah je, *infomasi tambahan) asia timur, macam mongolia, korea, dan lain-lain.. sangat nature sebabnya gam pun guna gam ikan (fish glue), lepas tu diikat ketat-ketat dan dibiar kering sampai 2-3 hari. sangat-sangat beruntung bagi sape-sape yang pernah guna bow ni (dalam malaysia), ramai archer yang aku kenal, tak ada lagi yang pernah guna bow ni, nampak depan mata pun tak pernah...huhuhu...well sekian sajelah nukilan aku pada hari ini..

 p/s: andai ada mana-mana fakta yang salah silalah comment yer, sama-sama tukar ilmu, yang ni setakat mana yang aku tahu.

Assalamualaikum.

-PanahHijau

Comments

Popular posts from this blog

Giveaway Miakassim Dot Com 10 Tahun

Saya jumpa blog ini melalui blog orang lain ketika saya sedang scroll di reading list. Tapi blog siapa, saya dah lupa.. Hehehehe.. Blog ini kemas dan paling penting, loading lajuu... Goodluck untuk diri saya, serta penganjur.. Semoga GA ini sukses yawww..

Segmen Blogwalking YanieYusuf 2016

Segmen Blogwalking Raya 2017 Mialiana.com